Welke waarde ken ik toe aan een spaarpunt?
Voor veel ondernemers is het bepalen van de weg te geven korting al een lastige exercitie. “We zijn gestopt met ons spaarsysteem, het was te succesvol en kostte ons teveel” is een veelvoorkomend verschijnsel. Een te succesvol spaarsysteem omdat men niet goed heeft nagedacht of alles niet goed heeft doorgerekend.
Wat is mijn marge, en, welk gedeelte van de marge wil en kan ik afstaan om de omzet en uiteindelijk de totale marge te verhogen? Als dit goed berekend wordt, kan een spaarsysteem nooit te succesvol zijn en kunnen er nooit teveel spaarpunten worden weggegeven en worden verzilverd.
Wat is het percentage verzilvering van spaarpunten?
Naast de waarde van een spaarpunt is het percentage ingeleverde spaarpunten bepalend voor de korting die uiteindelijk weggegeven wordt. Een verzilveringspercentage rond de 70% geeft aan dat je een succesvol spaarsysteem hanteert. Een hoger percentage betekent dat er te weinig aan spaarpunten uitstaat en dat jouw acties veelal een te korte tijdspanne omvatten –je wilt de klant vaker terug laten komen door een bepaald spaartraject te hanteren.
Bij een behoorlijk lager percentage wordt er te weinig verzilverd, ervaart de sparende klant te weinig dat hij beloond wordt voor zijn klantentrouw en ondervindt hij te weinig waardering. En dat is een van de uitgangspunten bij het opzetten van een spaarsysteem; vergroten van de klantentrouw door het gevoel van tevredenheid bij de klant te vergroten.
Het verdienen van spaarpunten door klantentrouw is de eerste stap, het omzetten van die spaarpunten in een daadwerkelijke beloning is de belangrijke tweede stap.
Een spaarpunt krijgt waarde als de klant weet wat er tegenover staat
Maak helder wat je te bieden hebt, waarmee je de klant gaat belonen. Helder in de etalage, in de winkel, eventueel vermelding op een elektronisch scherm, op de website en de folders. Laat de klant sparen voor iets wat bij jouw winkel past. Sparen voor alternatieve, luxe en niet alledaagse producten –die men toch wel koopt- biedt ook de mogelijkheid de klant kennis te laten maken met voor hem nieuwe producten.
Het draait niet om de spaarpunten, maar om de beloning en het gevoel dat deze beloning oplevert
Elke klant wil gewaardeerd worden, wil beloond worden. Het hanteren van een spaarsysteem, het weggeven van spaarpunten als beloning voor de klantentrouw werkt fantastisch zolang je er zorg voor draagt dat er voldoende spaarpunten worden verzilverd en zorgt voor een aantrekkelijke beloning.