De registratie
Je wilt inzicht krijgen in jouw klant en het aankoopgedrag. Daarvoor is het noodzakelijk dat de klant zich bij je registreert. Gebruik een helder, eenvoudig inschrijfformulier waarop de klant de voor jou relevante gegevens invult. Niet teveel gegevens, daar zit de klant niet op te wachten, maar wel voldoende gegevens. Naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres zijn de belangrijkste elementen. Hoewel de mogelijkheden om de registratie online te doen tegenwoordig eenvoudig zijn, blijkt in de praktijk dat maar een klein gedeelte van de klanten de gegevens achteraf, na het winkelbezoek, daadwerkelijk invult. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat dit in de winkel gebeurt. Creëer indien mogelijk een aparte plek –tafel, stoel en een versnapering- waar de klant het formulier op zijn gemak in kan vullen. Om de bereidheid van de klant, om zijn gegevens in te vullen, te vergroten, is een goede insteek het invullen van het inschrijfformulier te belonen met een eerste spaartegoed.
Verhogen van het aantal bezoeken aan jouw winkel
Een bezoek aan jouw winkel betekent in de regel een aankoop, omzet en dus winst. Natuurlijk zie je jouw klant graag vaker terugkeren. Met de inzet van een spaarsysteem heb je een prachtig instrument om die doelstelling te verwezenlijken. Communicatie naar jouw klant met de vermelding van het spaartegoed en wat de klant daarvoor krijgt, blijkt in de praktijk een goede methode om de klant naar jouw winkel te krijgen. Speciale koopjesavonden voor trouwe spaarders is een andere welbeproefde methode die goed werkt.
Verhogen van de besteding per bezoek
Nieuwe of niet erg hardlopende producten aanbieden voor het gespaarde tegoed leidt ertoe dat jouw klanten kennis maken met het nieuwe product en verhoogt de kans op herhalingsaankopen.
Zorg dat je up-to-date blijft met jouw spaarsysteem. Speel in op speciale gelegenheden zoals Moederdag, Valentijnsdag etcetera. Blijf je klanten verrassen, ze zullen je verrassen met hun klantentrouw!
Deel deze blog: