Meer weten?

De loyaliteit van de vaste klantenkring is noodzakelijk

Crowdfunding… maar dan anders!

Om tóch te zorgen voor een vorm van inkomsten, om vaste lasten te kunnen blijven betalen bijvoorbeeld, kan een onderneming een eigen crowdfunding opzetten waarbij ze een beroep kunnen doen op de vaste klanten, relaties en andere betrokkenen in de vorm van een donatie.

We kunnen er met z’n allen niet meer omheen: het kabinet heeft nieuwe maatregelen getroffen om het Corona-virus tegen te gaan. Dit heeft echter zware gevolgen voor heel veel ondernemers en dan vooral degene die werkzaam zijn in de horeca en de evenementen branche.

Lichtpuntje.
Een klein lichtpuntje: de meeste ondernemers kunnen het draaiboek van een paar maanden geleden weer uit de kast halen en dat scheelt weer improviseren. Maar… de loyaliteit en hulp van de vaste klantenkring is in de meeste gevallen wel noodzakelijk!

Hulp van de fans.
Wat begon bij een band die met de donatie van fans een tournee kon bekostigen, werd een wereldwijd fenomeen om ideeën, concepten, medische operaties en dromen te realiseren: crowdfunding. In tijden als deze, waarbij het een uitdaging is om zonder vaste inkomstenbronnen te overleven, komt dit fenomeen heel goed van pas en het concept is eenvoudig.

De cadeaukaart als crowdfunding tool.
Om tóch te zorgen voor een vorm van inkomsten, om vaste lasten te kunnen blijven betalen bijvoorbeeld, kan een onderneming een eigen crowdfunding opzetten waarbij ze een beroep kunnen doen op de vaste klanten, relaties en andere betrokkenen in de vorm van een donatie. In ruil voor deze donatie ontvangt de donateur een cadeaukaart ter waarde van zijn donatie. Om het makkelijker te maken kun je cadeaukaarten met vaste bedragen beschikbaar stellen, zoals 50, 100 of 250 euro.

Zodra de tijd daar is, dat de onderneming zijn deur weer mag openen, kunnen de donateurs gebruik maken van de cadeaukaart en deze, al dan niet in delen, gebruiken! Jij blij, zij blij!

Ideeën voor actie:
Je kan natuurlijk gewoon cadeaukaarten verkopen, maar je kan het ook extra aantrekkelijk maken door je vaste klanten een extratje te bieden.

  • Wil je jouw donateurs nog eens extra belonen voor de donatie, dan kun je ze extra tegoed geven. Dus kopen ze een cadeaukaart van €50,- dan ontvangen ze een tegoed van €52,50.
  • Verkoop een cadeaubon als "V.I.P. diner cheque". Door deze cadeaubon te kopen, hebben jouw klanten een luxe avond tegoed waarnaar het uitkijken zeker waard is!
  • Verkoop een cadeaukaart als ticket voor een kookcursus met diner. Een leuk uitje, wat ook leuk is om met meerdere vrienden/familieleden te doen waardoor de kans groot is dat je meerdere donaties ontvangt.

Een deelbare actie.
Het is belangrijk dat jouw actie interessant en daarmee deelbaar is, want je wilt er uiteraard voor zorgen dat meerdere vaste klanten of zelfs eventuele klanten gebruik gaan maken van jouw actie.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld een deel-en-win actie op te zetten om extra aandacht voor jouw onderneming te krijgen of een actie in te zetten die leuk is om met meerdere vrienden te kopen.

Eerlijkheid duurt het langst.
Iedereen weet dat jouw branche het zwaar heeft, maar niet iedereen kent het persoonlijke verhaal van jouw onderneming. Wellicht ben je net gestart of ben je al jaren de stamkroeg van jouw stad, jouw verhaal is uniek en jouw huidige problemen ook. Uiteraard hoef je niet volledig met de billen bloot te gaan, maar zorg ervoor dat je een beetje inzicht geeft in jouw situatie en vooral ook wat jouw positieve vooruitzichten zijn. Iemand die met jou meeleeft is meer geneigd om je uit de brand te helpen.

Hulp nodig?
Ons systeem is uitermate geschikt voor dit soort crowdfunding-acties en we helpen je dan ook graag met het opzetten ervan. Om de getroffen ondernemers te ondersteunen geven we dan ook kosteloos 200 crowdfunding-cadeaukaarten aan iedereen die een steuntje in de rug kan gebruiken!

Tot slot wensen we iedereen heel veel sterkte en laten we elkaar er vooral voortdurend aan herinneren dat deze storm ook een keer over gaat!

Deel deze blog:

Onze branches

Een bewezen spaarsysteem bij meer dan 3000 ondernemers in Nederland en België

Bekijk onze referenties